La tradició terrissaire, a
Quart, es remunta al segle XIV i
després de set-cents anys continua viva. El
document més antic en què se'n parla data del 1312, força anterior
als altres dos centres terrissaires de les comarques de Girona; de la
Bisbal terrissaire no se'n parla fins al 1511 i de Breda hem
d'esperar al 1583.
Uns
anys enrere haguéssim pogut arribar a Quart en tren, en el carrilet
que anava de Girona a Sant Feliu, l'antic traçat s'ha reconvertit
en via verda, o sigui que avui ens hi podríem arribar en bicicleta.
A
poc més d'un centener de metres hi ha l'edifici de l'antiga bòbila
de can Ginesta, avui seu de
l'interessant Museu de la Terrissa.
Sobresortint
de l'edifici crida l'atenció l'element visible que més
caracteritzava una bòbila, la gran xemeneia.
Construir
una xemeneia requereix una tècnica depurada, no només en la
construcció sinó també en les seves dimensions, l'alçada ha de
guardar relació amb els metres cúbics del forn per garantir
l'adequat tiratge. Està construïda amb rajols i reforçada per una
sèrie d'anells metàl·lics.
Abans
d'entrar a l'edifici observem algun dels elements que facilitaven la
feina del terrissaire.
Els
corrons de pedra, element indispensable per a la preparació de les
terres. Són de forma cònica. Es
feien arrossegar per una mula que es desplaçava per l'era on s'hi
havien
estès les terres, fins a
aconseguir el grau de finor desitjada.
Les
terres seleccionades passaven al colador on es barrejaven amb aigua.
Aquest procés s'havia mecanitzat amb un sistema de politges i
engranatges que movien les pales. D'aquí es passava a una bassa on
l'aigua s'evaporava quedant el fang a punt de ser treballat.
Només
entrar a l'interior del museu veiem una mostra de la diferent
ceràmica que es fa a Quart, n'hi ha de negre i de vermella, també
rajols.
També veiem una de les antigues vagonetes en què es transportaven les peces acabades fins a l'estació del carrilet.
Les
peces modelades són toves i cal assecar-les abans d'enfornar-les, de
manera que al col·locar-les dins del forn no es deformin. Aquest
procés, sempre a l'ombra, varia segons el tipus de peça i l'època
de l'any, la humitat i el vent. Un assecat fet de forma incorrecta farà
que les peces s'esquerdin o es deformin.
Les
peces de ceràmica vermella, especialment les dedicades a la cuina,
van envernissades. La capa que ara veiem blavosa després de la
cocció esdevé d'un roig encès.
A dalt
de la cúpula veiem uns petits forats anomenats ulleres, a través
dels quals es veia l'interior, es controlava el procés de cocció pel central i accelerava el refredament en destapar-les totes.
A
l'interior les peces es col·loquen apilades, les més consistents a
sota. La temperatura que s'anava apujant a poc a poc arribava als
1.000 graus i s'hi mantenia durant 24 hores. En calien 24 més perquè
el forn es refredés.
El
procés d'obtenció de la ceràmica negre és una mica diferent. Quan
aquesta està cuita se segellen tots els forats de manera que en
consumir-se l'oxigen es fa una reacció que dóna la tonalitat fosca
a la ceràmica.
L'altra
forn, el propi de la bòbila, està format per un parell de naus
unides en un dels extrems. Es coïen els rajols en un dels braços.
Mentre aquest es refredava, es carregava i coïa a l'altre braç, de
manera que el forn no parava mai.
Una de
les peces més significatives fetes tradicionalment a Quart eren els
cossis, grans recipients que tan s'empraven per al vi o l'oli, als
camps per a tenir-hi aigua per regar i sulfatar i a la vora de la
llar per rentar la roba. Per
les seves grans dimensions, podien anar de la mitja a les quatre
botes de capacitat, 28'5 a 228 litres, s'havien de fer en varies
fases, per això observem diferents anells de ceràmica, posterioment tapaven les
juntures amb una anella decorativa.
Caminant
per Quart anem observant diferents elements que ens recorden
la tradició terrissaire del municipi.
Per arrodonir l'experiència anem a visitar algunes de les
famílies terrissaires que continuen amb la seva activitat.
Comencem
per can Bonadona, una saga familiar que ja va per la sisena generació
de terrissaires. Al seu obrador és l'únic en que encara es treballa
la ceràmica negra. Actualment enlloc de emprar llenya per a la
combustió fan servir biomassa.
Veiem
les peces modelades en procés d'assecat,
el
forn de peces de ceràmica negra
i el
de vermella.
Continuem
la visita a can Marcó, família de terrissaires des del segle XV.
Fotografia d'arxiu (*) |
En
Frederic Marcó va estar durant uns anys a Prada de Conflent, al
taller de Gustau Violet, amb qui va col·laborar fent treball
d'investigació amb motlles de guix i els acabats amb pàtines. En
tornar a Quart, tot aplicant aquestes tècniques, va esdevenir un artesà
molt important en el noucentisme gironí destacant la seva
col·laboració, entre d'altres, amb l'arquitecte Rafael Masó.
Es continua amb la tradició artística, avui de la mà d'en Jaume Marcó, nét d'en Frederic. En aquest
obrador s'hi fan peces ceràmiques i escultòriques per encàrrec.
Es
conserven els motllos de les obres fetes, amb els quals, si cal, es poden obtenir rèpliques dels
originals per a obres
de restauració.
El
projecte immediat de la família és rehabilitar les instal·lacions
per poder facilitar la visita d'un “taller viu”; sens dubte ha de
ser un excel·lent complement al Museu de la Terrissa.
Anem
ara a visitar l'oller de Quart, en Josep Mestres i la seva família,
saga de terrissaires des de fa un parell de segles. Està
especialitzat en estris per a la cuina.
Per
poder fer front a les noves demandes del mercat, a més de las
tradicionals peces de fang vermell, ara s'empren vernissos de
diferents colors. Una part important de la producció va destinada a
l'exportació.
Veiem
com es talla el fang en les porcions necessàries per a cada peça,
avui fetes mecànicament en motllos,
com es
fan petites peces,
el
modelatge a la roda o torn,
el
procés d'assecament abans d'enfornar les peces,
finalment
la producció acabada.
La
família Mestres em facilita gentilment unes fotografies interessants
que acaben d'il·lustrar la professió.
L'avi
Lluís carregant l'antic forn de llenya
i el
procés d'engalbar.
Molt a
la vora, però ja dins del terme municipal de Llambilles, ens arriben
a visitar el rajoler, la família Quintana que durant vuit generacions
s'ha dedicat a l'ofici, des de finals del segle XVIII.
Antiga fotografia de l'era on s'emmotllaven els rajols. (*) |
Tret
de pastar el fang que avui s'ajuden de maquinària, la resta del
procés de fabricació de rajols i toves no ha variat amb el pas de
les generacions. Es continua efectuant la cocció al forn de llenya,
avui s'hi crema biomassa, el que garanteix les característiques dels
rajols tradicionals.
Al
gran forn morú, avui en desús en treballar amb quantitats menors de
material, es cremaven fins a 3.000 feixos de bruc per mantenir els
aproximadament 1.000º de temperatura durant els tres dies i tres
nits que durava la cocció.
S'emplenen
els motllos en funció de la mida del rajol desitjat
es
deixen assecar
abans
d'enfornar-los.
* * * * * * * * * *
Aquest treball hagués estat impensable sense la col·laboració decidida d'una sèrie de gent. Començo deixant constància del meu agraïment a en Joan Vicens, tècnic de l'Ajuntament de Quart, que em va guiar en la visita al museu i em va facilitar les dues fotografies (*) d'arxiu. He de fer especial menció als autèntics protagonistes, els terrissaires, per l'atenció, la paciència i les interessantíssimes explicacions facilitades, així dons, gràcies a l'Eloi Mora Bonadona, a en Jaume Marcó, a en Josep Mestres i a en Joan Quintana.
Un magnifique et très complet reportage. J'aime beaucoup toutes ces images du travail du potier et de la céramique. Les oeuvres sont remarquables. J'ai noté aussi la belle rénovation de la gare. Bravo Manel et merci. C'est très instructif et pédagogique.
ResponEliminaIl y a longtemps que le chemin de fer a cessé de fonctionner et maintenant son parcours est une voie verte, de cyclotourisme. Le bâtiment de l'ancienne gare maintenant est un locaux à l'usage des jeunes.
EliminaMerci à toi, Jean-Luc,
Com sempre, ens proposes un recorregut fantàstic. Aquesta vegada través del treball artesanal de la fabricació ceràmica tan arrelada en les terres gironines.
ResponEliminaLes imatges amb els detall dels càntirs son magnífiques amb uns desenfocats selectius excel·lentment treballats. M'han encantat els detalls ceràmics dels carrers, especialment la baldufa gegant i les plaques amb els noms.
Una altra cosa molt curiosa, al menys per a mi, ha estat el tall del fang i la confecció de petites figuretes amb motlles.
Per acabar vull felicitar-te per les imatges en B/N, realment sensacionals i que crec que retraten perfectament aquesta feina manual, que en alguna part del procés. segueix sent absolutament artesanal. Sembla mentida que en ple segle XXI, es pugui mantenir una factoria com aquesta.
Una forta abraçada Manel
Moltes gràcies, Josep, pel teu entusiasme.
EliminaLlegint el teu comentari em sembla entendre que he sigut capaç de transmetre l'enriquidora experiència d'escoltar i veure treballar aquest artesans, absolutament enamorats del seu ofici.
Una abraçada.
j'aime beaucoup les clichés en noir et blanc où il y les mains en pleine action
ResponEliminaMerci beaucoup, Angevine, pour tes toujours gentils mots.
EliminaSuper contente de découvrir ce reportage. J'ai vraiment apprécié vu que je fais aussi de la poterie. Très intéressant et belles photos comme d'habitude.
ResponEliminaJe sais bien, Véronique, que tu es une artiste de la poterie. J'ai vraiment apprécié de voir comment les artisans travaillent.
EliminaAmitiés.
Je trouve toujours dommage que tu montre autant de photo à la fois car je suis noyée et embarrassée pour commenter car lorsque j'arrive en bas de tes post, j'ai oublié ce qu'il y avait plus haut. Mais je peux dire que la qualité de tes photos est toujours parfaite.
ResponEliminaTu sais, Marie, que le but principal de ce blog n'est pas celui de montrer des photographies, mais de suggérer des visites à endroits pas du tout bien connus.
EliminaJe te remercie pour le suivi.
Manel, dir que es un molt bon reportatge es queda curt. Cada dia et superes i personalment t'agreixo molt que ens facis fàcil conèixer i saber una mica més de casa nostra. Fotogràficament també crec que hi ha molt bones imatges. M'agrada especialment la segona d'estris de terrissa, (la del broc desenfocat) i les BiN de les mans treballant.
ResponEliminaMoltes gràcies una vegada més.
Una abraçada.
Graciel·la
Mal m'estigui el dir-ho, el primer satisfet sóc jo mateix, i no pel treball en si, que seria molt discutible, sinó per l'enriquiment a nivell de vivències i coneixements que cada un d'aquests treballs em reporta. Si a més agrada a qui ho veu i algú s'anima a visitar-ho, estic doblement satisfet.
EliminaMolt agraït, Graciel·la, per les teves paraules.
Una abraçada.
Es un lujo !!! cuanto he aprendido durante esta recorrida . es muy buena la forma en que lo narras . es mas no solo he aprendido sino también, con la vista , he comprado mas de una cerámica . he plantado en las vasijas y hasta he elegido algunas para cocinar . realmente estupenda explicación y muy interesante . un beso grande mi querido amigo . Ale
ResponEliminaPiezas de cerámica las hay desde la antigüedad. La tierra fué de los primeros elementos que empleó el hombre, y todavia se sigue usando, por algo será.
EliminaMe alegra que te haya gustado, Alejandra.
Un beso.
Un excellent reportage, bien documenté et illustré de superbes photos.Bravo et merci pour ce partage!
ResponEliminaJe vois que chez toi aussi , vous avez des voies vertes sur les anciennes lignes de chemins de fer..! ;-)
En effet, depuis de quelques années, les anciennes lignes de chemin de fer désaffectées ont été transformées en voies vertes.
EliminaMerci à toi, Monik.
Très belle série variée et intéressante. Les poteries notamment sont très belles
ResponElimina