dilluns, 11 d’abril de 2016

Si em voleu acompanyar a veure una interessant exposició de ceràmica...

Visitarem el Palau Episcopal de Girona, actualment seu del Museu d'Art de la ciutat, passarem per les diferents sales, ens aturarem davant d'alguna de les peces exposades, des de l'època del romànic fins al segle passat, i gaudirem detalladament del contingut de les sales monogràfiques dedicades a la ceràmica, de diferents èpoques i procedències.

El Palau Episcopal és un dels edificis nobles més importants de Girona


L'edifici actual es va començar a construir durant el segle XII, amb el pas del temps s'ha anat ampliant i fortificant. Fins l'any 1973 va ser la residència del bisbe i de la seva cúria. Durant un temps havia sigut també la seu del tribunal eclesiàstic i tenia la seva pròpia presó.



Les primeres sales estan dedicades a l'art romànic.

Capitell que es creu que pugui procedir del monestir de Sant Pere de Roda.
Capitell de l'església de Beget.
Biga policromada del monestir de Sant Miquel de Cruïlles.

Pintures al fresc de l'absis de l'església de Pedrinyà

Continuem la visita per las sales dedicades al gòtic.

Capitell de l'hospital de Santa Caterina de Girona.
Sepultura de Jofre Gilabert de Cruïlles, del convent de Sant Francesc de Girona.
Verge de l'església de Madremanya.
Calvari de l'hospital de Clergues de Girona.
Verge de Santa Maria de Palera.
Taula de Sant Pere del monestir de Sant Pere Cercada.
Retaule de la Pietat de la capella de Santa Caterina de Torroella de Montgrí.
De l'època del renaixement veiem la que està considerada com una de les millors obres de Pere Mates, el retaule de Segueró.



Seguim amb atenció una mostra de pintura dels segles XIX i principis del XX.

"Efectes de Sol" de Ramon Martí i Alsina.
"Voltants de Girona" de Fèlix Urgellés i de Tovar.
"Ball del Gambeto a Riudaura" de Marià Vayreda i Vila.
"Ramat al prat" de Joaquim Vayreda i Vila.
"Les nenes en bicicleta" de Carlos Vázquez Úbeda. 
"Girona" de Santiago Rusiñol i Prats
Finalment arribem a les sales monogràfiques on trobem una molt bona mostra del treball dels ceramistes, terrissaires i rajolers.



Ceràmica decorada amb reflex metàl·lic. Una tècnica procedent del món àrab que arriba a finals del segle XIV a Manises i més endavant a Reus i Barcelona.

Escudelles.

Ceràmica blava catalana. Al principi conviu amb la de reflexos metàl·lics però ja entrat el segle XVII s'imposarà com la pròpia del país, sense influències exteriors.


Plat.
Terrissa de la ciutat de Girona. Feta al torn i lleugerament vidrada.

Càntirs.
Barrals.

Terrissa negre de Quart. Terrissa negre sense esmalt ni vernís que, per la seva especial fortalesa, ha estat sempre molt apreciada.




També hi ha exposada una mostra de pots de farmàcia.



Rajoles d'aresta. De tradició mossàrab, són policromades i estan decorades amb dibuixos geomètrics. Aquesta tècnica començà en tallers andalusos i posteriorment va arribar als tallers toledans i valencians.




Rajoles gòtiques. Des dels segles XIII al XVI les rajoles decorades en blau varen ser habituals en tots els territoris de la corona d'Aragó. Les seves formes geomètriques eren variades, de quadrades i rectangulars a octogonals i hexagonals.







Rajoles del renaixement i del barroc. D'influència italiana es caracteritzen pels seus colors vius i ser molt decoratives.







Dins d'aquest mateix període es coneixen com a rajoles de mostra aquelles que el seu dibuix es complementa en grups de quatre.





Durant el renaixement i el barroc també son habituals els plafons ceràmics, conjunts de rajoles policromades emprades com a revestiment ornamental.


Trobem igualment sèries de rajoles amb temàtica diversa, des d'elements vegetals a figures d'oficis o costums.



Rajoles de gran format. Si bé la mida habitual de les rajoles era de 13 x 13 centímetres, durant el segle XVIII se'n van fabricar de format més gran, 20 x 20.




Crida molt l'atenció una sèrie de rajoles de mostra i rajoles amb numeració procedents de l'antic hospital de Santa Caterina de Girona, emprades aquestes últimes per a la numeració de sales i habitacions.



Acabem la visita gaudint amb l'observació de rajoles modernistes i noucentistes.


Les dues sanefes de ceràmica modernistes van ser fetes a Barcelona i provenen de l'antic hospital de Santa Caterina.



Les vuit peces de ceràmica de terrissa són producte del treball de dos artistes, el disseny correspon a l'arquitecte de Girona Rafael Masó i la producció al mestre terrisser Marcó de Quart.




10 comentaris:

  1. Interessant i molt variada exposició. Pel que ens mostres hi ha autèntiques joies del romànic. M'encanten les rajoles dels oficis i també les modernistes, però també les gòtiques, barroques o renaixentistes. Per no parlar del paisatgistes com Vayreda (un del meus favorits). Tot forma part del nostre passat, la nostra cultura i la nostra història.
    Una forta abraçada Manel

    ResponElimina
    Respostes
    1. És un museu no massa gran, assequible, sense embafar i molt ben assortit.
      Gràcies Josep per la companyia i el comentari.
      Una abraçada.

      Elimina
  2. Precioses fotografies, molt interessant.M’ha agradat molt.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies. És d'aquells museus on permeten fer fotografies, si bé sense trípode.
      Gràcies, Àngel.

      Elimina
  3. Molt interessant i complerta aquesta descripció de la visita al Palau Episcopal de Girona, ens l'apuntem.
    Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Diria que us agradarà la visita.
      Gràcies i una abraçada.

      Elimina
  4. Une nouvelle visite très enrichissante de ce palais et de ses merveilles. Bravo et merci Manel

    ResponElimina
  5. Hola Manel . que hermosas fotografías y que hermoso trabajo nos muestras .con lo que me gustan las cerámicas . un trabajo artesanal demasiado hermoso . un beso muy grande muy querido amigo . Alejandra

    ResponElimina
    Respostes
    1. Yo tambiñen soy un enamorado de la cerámica.
      Gracias, Alejandra, por la compañia y tus palabras.
      çUn beso

      Elimina